zondag 23 januari 2011

Sluis

Ben altijd een liefhebber geweest van Nederland. Ik heb een voorkeur voor bepaalde dorpjes zoals Dommelen, dichtbij Valkenswaard en Bavel bij Breda. Sinds kort ook een grote fan van Sluis in Zeeuws Vlaanderen. Niet voor Sergio Herman, de man kan koken, dat weten we allemaal. Maar gewoon de mentaliteit van het dorp, the way of life zeg maar. Iedereen is er vriendelijk, ze aanvaarden elke mogelijke betaalkaart ter wereld, de koffie is er lekker en de poffertjes zaaalig. Dan moet ik nog beginnen over het uitzonderlijke winkelaanbod.

Voor iedereen is er daar wel een winkel met als overgrote meederheid de drogist. Drogisterijen kan je blijkbaar niet genoeg hebben in Nederland. Maar ik heb nu de tijd genomen om er eens binnen te lopen en prijzen te gaan vergelijken. Scheelt wel wat bijvoorbeeld op een merkenshampoo zoals Kerastase. De tandpasta van de dochter was overigens ook goedkoper dan pakweg Kruidvat in België.

Maar daar is het me helemaal niet om te doen. Het gaat me om de culinaire winkels en eetwinkels. In Sluis vind je een uitzonderlijk mooie kaasboer, type plastieken koe voor de deur. Bij de Grote Kaasboer (Beestenmarkt) is het assortiment enorm. Ze verkopen geen gesneden kazen maar enkel in bol of blok. Geeft als resultaat dat je met veel mini bolletjes huiswaarts trekt maar een goudse kaas met extra kruiden, piment of fenegriek erin is toch zalig lekker. En wat kost een kaassnijder overigens...

Een beetje verder is een mooie delicatessen/kaaswinkel, Vermeiren delicatessen (Kapellestraat) Wat voor ons eigenlijk een charcuterie zaak is. Daar hangen de worsten te drogen boven te toog, snijden ze verschillende soorten hammen af en is er een uitgebreid assortiment conserven aanwezig maar van de betere merken waarin je dus ook de gebruikelijke pesto's en zongedroogde toestanden vindt.
Aan de overkant van deze winkel is Il Rovigo, een hele mooie Italiaanse zaak, type Oil & Vinegar. In deze zaak was ik mijn hart verloren. Naast een zeer uitgebreid merken aanbod droge maar ook verse pasta, verkopen ze ook koffie, thee, kruiden en aanverwanten. Zelfs kookboeken. Ik zou er een uur in kunnen rondlopen. Al was het maar om alle oliën en azijn te proeven die ze hebben. Gemakshalve vroeg ik mijn man een mooie foto te maken maar de zaakvoerster was er niet zo tevreden over en vroeg ons kordaat dit niet te doen.
De redenering hiervoor is ver te zoeken, ermee in discussie gaan nutteloos. Een mooie zaak maar een niet zo mooie eigenaar. Dat zal dan de enige persoon zijn in Sluis die niet zo goed gezind is.

In ieder geval wilde ik eigenlijk een volledige blog aan hun winkel wijden maar houd ik het nu op een naamsvermelding.
Sowieso moet je je dag beëindigen bij Taverne 't Zwin, waar ze verschillende soorten poffertjes loeiheet opdienen en je kan kiezen uit een enorm assortiment zeer goed gemaakte koffie. Het uitzicht over Sluis is ook zeer mooi en zeker een aanrader. Dus dagje Sluis? Zeker doen!

2 reacties:

fee zei

goeie tip!
wat vind je van goes en vlissingen? kom ik ook zo graag.

Foodelized zei

Vlissingen ben ik al geweest maar Goes nog niet. Bedankt voor de tip. Heb begrepen dat er daar ook een stoomtreintje rijdt dus...wie weet, koffie in Goes!

Een reactie posten