woensdag 12 januari 2011

de lokvogel van Lidl

Vandaag is waarschijnlijk een precedent geweest voor de discounter wereld waarin de rechtbank heeft beslist dat Lidl bepaalde produkten promoot om klanten te lokken. Nu kan je zeggen doen ze dat niet allemaal? Ja, maar het verhaal heeft een staartje. Lidl heeft de neiging bepaalde produkten in de kijker te plaatsen vanaf een bepaalde dag en als je dan de dag zelf om 9u stipt aan de deur staat is het produkt reeds uitverkocht. Waarschijnlijk kopen ze niet voldoende aan is de logische gevolgtrekking maar in discounterland én het hele supermarktketen netwerk is de ongelezen regel dan dat de klant wel iets anders soortgelijk zal kopen.

Nu weet iedereen wel hoe een discounter werkt, ze hebben meestal één soort choco, één soort kaas. Dus stel dat ze nét die choco in promo zetten maar hij "reeds uitverkocht" is op de promodag, dan zou er een andere choco beschikbaar moeten zijn. Net daar wringt het schoentje. Maar Lidl doet dit voor vele produkten, voornamelijk merkproducten. Lidl verkoopt ook belachelijke goedkoper multimedia etc. Wie weet morgen wel een Ipad van een van het merk Ipple ofzo. Dat zal dan waarschijnlijk ook uitverkocht zijn. Ze hebben nu een boete ontvangen van 60.000eu. Een peuleschil voor een winstgevend bedrijf zoals zij. Maar dan stel ik me de vraag, Aldi doet dit al jaaaaaren. Ik herinner me nog verhitte discussies over een belachelijk goedkope volledig voorzien laptop, ook uitverkocht op de dag zelf. Zo zijn er ook al televisies en dvd-spelers geweest. Waarom worden zij niet gestraft? Lijkt me vreemd nietwaar?

En waarom is de wet nu aangepast? De vorige wet zei dat als het produkt niet voorradig was de klant een bon moet krijgen en later kan terugkomen of hij een gelijkaardig produkt aan diezelfde prijs moet kunnen krijgen. De huidige wet beschermt de consument niet meer want nu heeft de verkoper het recht om zich te heroepen op overmacht etc...de consument mag zich de tanden knarsen dus.
Helaas is er altijd overmacht en in dit geval is de klant de pineut. De retail wint altijd is de wijze les van de dag. Hopelijk brengt AH wat beroering in dit kleine landje want 'this just in' ze openen hun eerste filiaal in maart in Brasschaat, het centrum van Nederland-ik bedoel België!

0 reacties:

Een reactie posten