woensdag 5 januari 2011

De Pastawinkel

Ik was op stap in de mooie Antwerpse binnenstad, mijn neef werkt daar in de buurt en we besloten een wandelingetje over de kerstmarkt te combineren met een hapje en drankje bij hem. Daarna wandelden we samen met ongeveer drieduizend Nederlanders door de Hoogstraat. Het was een tijdje geleden dat ik er gewandeld had en onmiddellijk viel mijn oog op De Pastawinkel, blijkbaar een onderdeel van restaurant Pasta aangezien ze hetzelfde logo hanteren en vermoedelijk een gat in de markt in die buurt. Iedereen kent Il Pastaiolo in de Wiegstraat dus in het oude stadsgedeelte was het pastaprobleem ineens ook opgelost. Pastaprobleem, ’t is te zeggen, hebben wij Belgen een pastaprobleem? Hoemeer ik dit soort winkels zie hoemeer ik begin te denken van wel. Ik maakte een snelle vergelijking, voor een goeie 7eu heb je een portie lasagne die al de hele dag in de etalage had gelegen en een mooi sauskorstje vertoonde. Voor een gemiddelde 3-5eu vind je in eender welke supermarkt een evengoed alternatief, de ene maskeert met saus-de andere met een kruidenmengsel en mooie topping. Maar dan denk ik als ik een groffe berekening maak, dat je met verse tomaten, een pakje hesp, een bolletje mozzarella en een pak lasagnevellen een hele week lasagne kan eten voor die prijs. Is convenience nu echt zover gevorderd dat wij alles klakkeloos gaan opeten wat ons voorgeschoteld wordt, aan eender welke prijs? Waarom daar stoppen dan? Hebben ze geen lasagnas van 15euro per portie met hele stukken truffel in? Of misschien een variant met cava in de kaassaus ofzo…why stop there I say? En toch stond er een dikke rij nieuwsgierigen voor de etalage, af en toe durfde er zelfs iemand binnengaan.
Kijk, ik heb vroeger op ambachtelijke wijze lasagna gemaakt, in groten getale. Naderhand heb ik ook een grote speler op de convenience markt vertegenwoordigd, ook weer met lasagna. Bij de Aldi vind je al voor 3eu een volle 400gr kaas en hesp-met ergens ertussen een smaakmaker en lasagnavel. Wie zijn de mensen die dit kopen? De alleenstaande man? De luie huisvrouw? Nee, echt iedereen koopt porties bereide lasagne terwijl het écht maar een halfuurtje werk is om 6 personen van lasagne te voorzien-zelfs in 15min als je een pot saus gebruikt. Ach ja, ik zondig er ook wel eens aan. Maar mijn motivatie zit er niet in dat ik honger heb, ik ben meer geïnteresseerd in wat ze er tegenwoordig indraaien voor die prijs. Als het dan nog lekker smaakt kan het mijn goedkeuring wegdragen maar meestal heb ik een slachtoffer nodig om alles op te eten. Als je een snel en gemakkelijk recept zoekt, loop dan niet naar de bereide gerechte rayon maar stuur me een mailtje. Ik kook liever zelf, grazie!

0 reacties:

Een reactie posten