zondag 16 januari 2011

Receptensoep

ik ben al van jongsafaan recepten aan het verzamelen, vanaf mijn 12e ongeveer. Mijn boma wist dit en voorzag me rijkelijk van recepten uit het rijk der vrouw en aanverwanten. Nu ben ik inmiddels een eind in de 30 en heb ik een reusachtige doos recepten. Velen zijn reeds geprobeerd en goedgekeurd maar het zijn er teveel om op te slaan in de database van je hersens. Ik ken er ontzettend veel maar er zijn altijd hier en daar ingrediënten die je vergeet en vooral bij gebak zijn de juiste gewichten noodzakelijk.
Ik was begonnen met ze op fiches te zetten ettelijke jaren geleden tot ik mezelf een laptop kocht en ze in excell begon in te geven...onnodig te zeggen dat je hier wel ettelijke uren zoet mee bent. Het leuke er dan weer aan is dat je welke week wel weet wat klaarmaken.
Nu ik redelijk wat vrije tijd om handen heb dacht ik van eraan verder te werken. Maar in deze tijden moet er toch een gemakkelijkere manier omhanden zijn om recepten te gaan categoriseren en archiveren-mijn twee lievelingswoorden overigens.
Dus een paar uurtjes op internet leerde me dat er in de USA al verschillende online pakketten voorhanden zijn-free software maar ook betaalpakketten. Je kan er zeer ver in gaan. Dus was ik overtuigd dat we dat in het Nederlands ook zouden vinden en inderdaad, gezocht en gevonden.
Als free software bestaat er het gebruiksvriendelijke receptendb.nl. Op een paar minute veilig gedownload en o zo gebruiksvriendelijk. Na een 5-tal recepten ging het vanzelf en zelfs sneller, nu doe ik er gemiddeld een minuut over om een recpt in te geven.
groot was mijn verbazing ook toen bleek dat ik rubrieken kon toevoegen en zelfs van de online recepten kon downloaden voor mijn eigen receptenboek.
Na een tijdje speurneuzen is een vriendin ook met receptendb begonnen en vroeg ik haar om een recept door te sturen en zelfs dat lukte. Mooi in vorm in een PDF gegoten kreeg ik het in mijn mailbox. Ik mag vandaag zeggen dat ik licht euforisch mijn recepten heb ingegeven. De angst van de recepten te verliezen was ongegrond want ik heb het programma reeds afgesloten en heropgestart. Ik ga er wel een back-up van maken...you can never be too sure!

1 reacties:

Anoniem zei

woohoo en ik ben die vriendin :p jeuj, ik kom zelfs voor in jou fantastische blog :) voel me compleet vereerd en ben blij dat het goed gegaan is :) en nu hemelse chocoladetaart maken en genieten :)

Een reactie posten