woensdag 1 december 2010

Sneeuw


Het was voorspeld maar het ging nog lang duren eer de sneeuw Antwerpen zou bereiken.  Niet dus, gisteren lag het hier mooi wit en vandaag ook.  Dus trek je je laarzen aan en bewapent jezelf met aftrekker, borstel, sneeuwschop om jouw voetpad en dat van je naaste buren sneeuwvrij te maken.  Want vertelde onze lieve burgemeester niet dat er boetes zouden komen als je het niet deed?  Ik betrapte mezelf erop zo goed bezig te zijn dat ik bijna 5 huizen had gekeerd.  De reden waarom ik er drie doe is dat ik uiteraard het mijne doe, dan dat van mijn rechter bejaarde buurman en nu ook van de linkerbuurvrouw aangezien ze in het gips ligt.  Eigenlijk mag eender wie aan mij vragen zijn stoep ijsvrij te houden, ik doe dat graag.  Zolang ze zelf strooien achteraf want vorig jaar is er zo 10kg strooizout doorgegaan en hadden we smakeloze frieten voor de rest van de winter.  In ieder geval brengt sneeuw de mensen ook buiten die normaal nooit buiten komen.  Mensen die zich willen bewapenen tegen de sneeuw en de kou en die zoals mijn buurvrouw het zo mooi zei ‘kouwschijters’ zijn.  Schitterend woord vind ik dat, ik ben er zelf ook eentje-maar niet zoveel.  Daarentegen zit ik veel buiten en rijd ik veel rond en schrikt de sneeuw me dus niet af.  Ik vraag dan aan al die mensen die perse nu buiten willen zijn om niet zoals altijd gewoon de straat over te steken want met ijzelige wegen kunnen auto’s zo goed niet stoppen.  Blijkbaar heeft een voetganger voorrang, alle begrip daarvoor, maar als ze suïcidaal worden is dat buiten mijzelf gerekend.  Een aantal gesticulaties verder en die zal het inmiddels nooit meer wagen voor mijn wielen het zebrapad over te steken. 
Ik dacht levend en wel de Decathlon te bereiken en dat is ook gebeurd.  Ik moest eigenlijk in de doe-het-zelf zaak ernaast zijn maar besloot dan toch om het gemekker van mijn dochter te doen ophouden, Decathlon een bezoekje te brengen voor warmere laarzen.  Sneeuwbotten zoals ze hier zeggen.  Het leek er mij op het eerste zicht redelijk rustig tot ik de ski afdeling bezocht.  Afghanistan was er niks bij, dames die aan het grijpen waren naar de laatste fleece truitjes, roze laarsjes voor de meisjes en blauwe voor de jongens…het leek me wel de eerste dag van de solden!  Ze hadden beter een beetje verder dan het rek gekeken want daar stond de pallet laarzen die net uit het magazijn kwam.  Heb mezelf daar snel bediend van de juiste maat en ben vertrokken.  Ik ga geen halve dag kwijtspelen met ruzie maken om een lelijk paar skilaarzen.  Dus ik dacht de rust te kunnen gaan opzoeken van de supermarkt, aangezien iedereen schijnbaar in de sportwinkels zat.  Was dat een misverstand.  Iedereen heeft vandaag de noodzaak om ‘winterkost’ te kopen.  Nog nooit zoveel lege rekken gezien waar normaal voorverpakte puree ligt of rookworst, voor in de ‘snert’ natuurlijk.  Niet dat ik een Nederlander ben maar snert klinkt toch zoveel grappiger dan erwtensoep.  Of een stamppot waar je alle kanten mee uitkan, aangevuld met een ‘sju’ uit een pakje.  Vleesjus komt in een tiental variëteiten op de markt in NL dus originaliteit is troef.  Wat denk je schat, eten we vanavond een lekker tjak stamp met rookworst en sju met als toetje vla?  Als jij het hebt begrepen mag je het ineens klaarmaken ook.  Dat is het net, ik versta er niks van maar het is wel lekker als het goed gemaakt is.  Ik moet dringend zelf eens gaan nadenken over wat de pot vanavond schaft?  Zuurkool misschien? Daarmee ontketen ik waarschijnlijk 50min koppen van mijn dochter…of misschien moet ik creatief zijn en Mega Mindy patatjes maken (puree met rode kool).  Als er dan maar appeltjes bij zijn want dan zijn ze lekker.  Misschien moest ik eerst nog maar eens gaan sneeuwruimen, geeft me tijd om te denken.  Werkt zo verhelderend dat ik alles achteraf wit inzie.
Wat het bij jou vanavond wordt, ik hoor het graag.  Misschien kan ik daar morgen een stukje over schrijven.

0 reacties:

Een reactie posten