vrijdag 3 december 2010

Nederland


Gisteren moest ik naar Nederland.  Zelfs een pak naar het noorden, voorbij Amsterdam.  Dit zou wel gelukt zijn ware het niet dat er ’s nachts meer dan 5cm sneeuw was gevallen.  Ik had mij ‘s ochtends bewapend met een thermocup latte macchiato en kroop vol goede moed achter het stuur.  Van korte duur? Nee, het ging vlot, zelfs iets te vlot.  Raar maar waar, tegen dat ik de grens overstak kwam ik tot de conclusie dat de zo goed onderhouden wegen van Nedrland, zeer slecht gestrooid waren geweest.  Blijkbaar telt enkel de rechterrijstrook wat misschien logisch is voor de wegbeheerder, maar als je richting Utrecht gaat rijden kom je net voorbij de grens een helling tegen.  Als er sneeuw en ijs ligt geraken vrachtwagens er niet op.  Pech, dan maar aan 50 verder jakkeren tot er ergens een plekje is om er vandoor te gaan.  Er zijn altijd weghelden die én winterbanden hebben én een 4x4 én al 40 jaar rij ervaring en die het nodig vinden zelfs met dit weer 120 te rijden, een beetje verder kwamen we die dan tegen ofwel in de vangrail ofwel opzij gezet door de Koninklijke Marechaussee.  Nooit mijn vriend maar kon ze best wel appreciëren nu.  Op mijn ritten door Nederland, ik doe dit wel meer, stop ik al eens voor een koffie of iets anders.  Meestal kies ik dan de grotere benzinestations omdat het assortiment dan uigebreider is.  Zo kwam ik een benzinestation tegen waar ze verse koffie voor je zetten, pizza’s en broodjes vers maken en waar er zelfs sushi was.  Sushi! In een benzinestation!!  Hoedanook, ik ben zo iemand die dan wil weten hoe het smaakt en dan ook benzine station sushi koopt.  Voor wie het wil weten…niet lekker.  Afgewerkt door een grote producent en veel te smakeloos.  De vis was wel vers, kraakvers zelfs.  Maar als ik moet kiezen tussen benzinestation sushi of die van Delhaize of die van Makro (die overigens ook NL import is) dan kies ik die van Makro.  Die is nog wel te doen als je last minute zin hebt in sushi en nergens een sushibar bij de hand hebt.  In ieder geval heb ik op mijn benzinestation escapades al verschillende dingen gegeten waar je jezelf van afvraagt wat erin zit.  Op dat moment is het meer verstand op nul en kauwen.  Wat dacht je van een klassiek broodje kroket uit de muur? Of een satékroket?  Ja met pindasaus erin!  Of wat wij een worstenbroodje noemen is daar een saucijzenbroodje maar met een smakeloze gehaktconstructie waarbij zoveel toevoegingen zijn gebeurd dat je achteraf straalt, niet van gezondheid alleszins.   Wat ik sowieso doe op mijn uitstapjes is altijd een supermarkt bezoeken.  Ik ben reeds bij Dirk geweest en al zijn afgeleiden Dirk III, Digros, Dirx drogist en zijn vriend Bas Vanderheijden…niet normaal die Dirk.  Assortiment is zo/zo, niet mijn idee van een supermarkt.  Ik klasseer hem ergens tussen Lidl en Colruyt.  Ik bezocht ook reeds de C1000, het was gelijk de laatste keer dat ik er naartoe ging.  Verwarrende winkel met een ruim assortiment (goedkoper dan Albert Heijn) maar een beetje aldi gevoel.  Sommige produkten waar ze mega stunt kortingen op doen staan gewoon op pallets gestapeld, de pampers naast de choco letterlijk.  Ik zit liever in een overzichtelijke winkel.  Dus toog ik weer naar de Albert Heijn.  Wist je dat Tom Tom een applicatie heeft voor deze supermarkten te vinden?  Waar ik ook ben in NL vertelt een icoontje me onmiddellijk waar ik het dichtstbijzijnde broodje bapao kan vinden.  Nog zoiets, een van oorsprong chinees gestoomd broodje met indonesische verhollandste vulling.  Ik persoonlijk vind er niks aan, mijn halve trouwboek zegt het tegendeel.  Typisch! Maar Nederlandse supermarkten maken me blij.  Waarom? Ze zijn zo vriendelijk die mensen en elke rekkenvuller weet alles in de hele winkel staan.  In België moet je het meestal ‘aan de persoon in die rayon vragen’ die dan meestal net in pauze is.  Wat ik ook vind is dat ze meer moeite doen voor uitstalling, een uitgebreid assortiment buitenlandse produkten aan schappelijke prijzen aanbieden en steeds verse dingen hebben.  Er ligt niets dat gaat vervallen, niets!
Ik moet wel altijd lachen bij hun vla assortiment : stoofpeertjes, appel/kaneel, vla flip…of hun yoghurt en hang-op.  Spannend! Vandaag nam ik het assortiment vruchtensappen onder de loep.  Ik heb de Multi citrus bij met pompelmoes, bloedappelsien en sinaasappel en een sap van mandarijnen. Met of zonder pulp, glas, pet of brik, alles is voorhanden.  Ongelooflijk!  Ik heb uiteindelijk tien minuten tussen het brood rondgelopen omdat ik niet kon beslissen…hoedanook hebben we voor deze avond een rondje convenience op tafel.  Gezien het winterweer is de keuze gevallen op stamppot met rookworst en jus van worteltjes en boerenkool.  Ik ben benieud of dat wat eetbaar is.  AH scoort zeer hoog met bereide produkten.  Ik kan alvast niet wachten tot ze de Belgische markt veroveren en ze de concurrentie aangaan met Delhaize.  Uiteraard zal hun assortiment ver-belgischen maar ik hoop toch op belgisch met een Hollandse knipoog!

0 reacties:

Een reactie posten