maandag 13 december 2010

Straatfeest

Traditioneel tegen het einde van elk jaar wordt je overal uitgenodigd op kerstdrinks, eindejaarsdrinks, party’s, après weet ik veel enz enz Sinds we in onze straat nieuwe buren hebben besloten mijn buurman en ik een eindejaarsdrink op zijn Antwerps te organiseren. Dit wil zeggen dat je je aanvraag tijdig indient bij de stad en dat zij ervoor zorgen dat je voorzien wordt van de nodige toelatingen (6blz voorwaarden van de brandweer), de nodige nadarhekken (om dolgedraaide chauffeurs uit je gluhwein te houden) en tafels en stoelen (die je eigenlijk niet gaat gebruiken)
Wat je dan ook krijgt is een budget, in deze tijden van crisis hadden we het ergste verwacht maar de stad bleek ons gunstig gezind. We mochten onze buren verwennen met hapjes en drankjes en deden dat naar aloude Vlaamse traditie: hoe meer hoe liever! Maar, nu komt er altijd een maar, wij hebben nu ook een aantal allochtone buren en integratie werkt van twee kanten volgens bepaalde politici dus besloten we helal hapjes te maken. Om onze Vlaamse buren niet tegen de borst te stoten maakten we ook gewone Belgische ovenhapjes. We wilden eigenlijk een multiculti mix doen maar gezien de voorwaarden van de brandweer was het handiger om alles te voorzien voor de oven.
Bij Makro, O’cool en Hanos vind je altijd een zeer uitgebreid assortiment aan hapjes, helaas zijn er ook een paar bij die ik zelfs niet aan mijn vijanden zou willen opdienen dus de zoektocht was zeer lang. Op een bepaald punt opteerde ik voor alle hapjes zelf te fabriceren, gezien mijn koksachtergrond en organisatie skills zou ik dat in no time kunnen doen. Maar aangezien ons budget niet fenomenaal groot was zijn het dan toch maar voorbereide ingevroren hapjes geworden….of toch alleszins pour les belges. Voor de allochtone burgers ben ik naar onze Marokkaanse buurtwinkel gegaan om advies te vragen en hij stelde voor om heel simpel worstenbroodjes te maken, weliswaar met halal zwan worstjes erin. Ik stond er nogal twijfelachtig tegenover want zouden die buren dat wel eten als een Belg dat had klaargemaakt? Wie zegt dat ik er niet gewone zwan heb ingezwierd?
Dus heb ik de blikken ook maar bijgehouden, moest de vraag gesteld worden. Het moet gezegd worden, deze worstjes waren zeer lekker..je proefde wat erin zat. Uiteindelijk heb ik ook geopteerd voor Briouats, dat zijn brick of fillodeegpakketjes die je vult, meestal met gehakt maar ik heb de vegetarische versie aangemaakt. Dit was een goeie zet aangezien er onverwacht een vegetarische buur aanwezig was. Ik had de verse spinazie gestoofd en afgekruid met za’atar en peper/zout. Toen die afgekoeld was heb ik het vocht afgegoten en er ricottakaas ondergeschept. Als finishing touch deed ik er nog een beetje honing bij en ze werden op gejuich onthaald. Alle bevolkingsgroepen vonden ze lekker dus ik heb ze alvast opgenomen in mijn ‘favourite recipes’.
Om een lang verhaal kort te maken was ons Multiculti straatfeest zeker voor herhaling vatbaar, de dranken gingen van Belgisch bier naar Duitse gluhwein, warme chocomelk en Marokkaanse muntthee. Ik verwacht dat we dit voorjaar een Multi culti stratenpoets met vegetarische halal barbecue gaan hebben. Smakelijk!

0 reacties:

Een reactie posten