zondag 5 december 2010

Taart van de fee


Elk jaar rond deze tijd komt het obligate verjaardagsfeestje en uitdeelgeschenkkjes maken en telkens opnieuw vraag ik aan mijn dochter welke taart ze wil.  Er bestaat namelijk zoiets als een taartenfee.  Deze fee heeft ook veel vriendinnen, dit zijn dan taartenprinsessen en elfjes, koekjesfeeën enzo en allemaal hebben ze één ding gemeen…ze maken schitterende taarten.  Zo kwam ik per ongeluk ooit in contact met de taartenfee.  Zij had een online winkel van taartbenodigdheden.  Nu denk je dat je een taart gewoon bij de bakker bestelt.  Dit is inderdaad waar maar zijn we de jaren van ‘met kreemobeur of kreemfraiche’ niet een klein beetje voorbijgestreefd?  Ik bedoel, ja ze maken ook eens een chocolade taart of eentje met fruit…of misschien met een eetbare foto in hostie erop?  Ik heb al die artikelen in mijn beroepsleven ook verkocht en als je wil kan je als bakker spectaculaire dingen uit je hoed toveren maar het is te arbeidsintensief en dus doen ze het niet.  Tenslotte betaal je nu een goei e2eu per persoon voor een stuk taart op je bord maar daar heeft je kind niets aan.  Ze zijn het denkelijk een beetje beu van een kaarsje in de vorm van een trein te zien.  En net daarom zijn er nu taartenfeetjes, prinsessen en al hun aanverwanten.  Deze dames maken taart eten gewoon bijzonder!  Beeld je een barbiepop in waarvan het volledige kleed eetbaar is.  Een lekkere biscuit gevuld met alles wat je lust, vragen staat vrij en dan daarover een mooie marsepeinen laag of misschien fondant.  Of waarom geen bumbataart?  Toen mijn dochter 2 werd (of was het nu 3) was ze gek van Bumba.  Ik had dan aan de taartenprinses gevraagd om een circustent te bouwen met de bumba figuurtjes erbij.  Voor wie bumba niet kent, Bumba en zijn kompanen zijn de reden dat Gert (ja die van samson van studio 100) nu een een klein jacht heeft gekocht.  Ik moet zeggen dat die taart fenomenaal schitterend was…en nog zeer lekker ook.  Die tent was écht een tent, mooi met puntdak en figuurtjes erbij.  Vorig jaar was dan alles Hello Kitty wat de klok sloeg, de taart dus ook.  Maar inmiddels had ik bij de taartenfee herself een cursus gevolgd over werken met marsepein en fondant en het maken van die figuurtjes en bedekken van cupcakes.  Nog zoiets, vroeger was een cakeje een cakeje.  Je had de gewone versies, de half wit half choco versie en die met geconfijt fruit.  Nu kan je cupcakes krijgen in verschillende papiertjes en met duizend verschillende kleuren en afwerkingen.  Het is gewoon schitterend om te zien .  Als je nog maar cupcake intikt in google afbeeldingen valt je mond open van verbazing.  Zo mooi allemaal, maar zeer arbeidsintensief.  Ik begrijp nu, na het allemaal zelf gedaan te hebben, dat een bakker dit niet wil doen.  Maar toch zijn er dames die hier plezier van hebben en van hun hobby hun beroep hebben gemaakt.    Voor deze dames neem ik mijn hoed af.  Zij maken elk feestje een stukje feestelijker, maken uitdeelkoekjes en cakejes zoveel plezieriger voor de kids en maken het afscheid van de juf zoveel lekkerder.  Mijn dochter zit nu in de ‘giraffenklas’ en om de juf ook iets te geven op haar verjaardag heb ik een reuzen cupcake besteld met een giraf erop.  Ik moet zeggen dat het weer zeer mooi afgewerkt is, de juf zal er alleszins zeer blij mee zijn.  Ik kan je dus alleen maar aanraden om eens een keertje een workshop te volgen over taarten of cupcakes, je leert er zoveel mee bij.  Er zijn technieken die ik zelfs nog niet kende, alhoewel ik een hotelschool achtergrond heb.  Sowieso bestel ik, helaas voor mijn bakker, mijn taarten nu elders.  Ja ik moet er een eindje voor omrijden maar als je die blije kindergezichtjes ziet als ze hun taart krijgen…dan ben je verkocht! 

0 reacties:

Een reactie posten