maandag 20 december 2010

Feesten

In deze prachtige winterse eindejaarsperiode probeer ik zo een week voor de kerst alle mogelijke supermarkten af te lopen. Ik koop er meestal niets want ik ben een kijker. Ik staar me blind op alle dingen die fabrikanten verzinnen om ons toch maar te doen kopen. Zo komt een bekend biermerk met een 2L fles van een gewone pils. Waarschijnlijk verwachten ze dat dit gemakkelijker is als we aan de Schelde staan met oudejaar en ons willen lazarus zuipen bij het vuurwerk. Tis alleszins lichter dan een bak pils. Maar vermoedelijk zal de meerderheid met een fles champagne, schuimwijn, cava en ander bubbelend nat staan genieten. Drank is niet echt mijn ding, ik ben meer een eter.
Dus ben ik al eens langsgeweest bij Lidl om te zien welke suggesties Albert Verdeyen daar heeft voorzien. De mens heeft zijn best gedaan. Er is een uitgebreid assortiment aan aardappelgerechten waaronder pureetoefjes met truffel, roseval aardappeltjes met kruiden en dressing en gratins in verschillende vormen. Verder houdt Lidl het neutraal met een klein assortiment wild en een diepvries kalkoen. De prijs is alleszins niet slecht en de kwaliteit is zelfs zeer goed te noemen. Alleen weet ik niet of ik een diepvrieskalkoen zou kopen voor dezelfde prijs als een verse..dan toch maar liever vers. Bij hun dessert assortiment stel ik me vragen, dit jaar gingen ze voor diepvries gebak…bought it-didn’t like it. Hun vers gebak was overigens niet spectaculair, ik ben anders van hen gewoon.
Op naar de Delhaize dan. Ja ik heb soms echt tijd te veel en wandel dan graag rond in supermarkten. Bij Delhaize liggen de gebruikelijk zeevruchtenschotels, gekookte kreeften, oesters in alle vormen en maten. Bij de hapjes zijn ze extreem bezig, zowel in de traiteur afdeling als in de rayons. Assortimenten van alles wat maar mogelijk is in potjes, op stokjes en uiteraard voor de klassieke keuken in bladerdeeg. Qua desserts kwam ik niets spectaculairs tegen dat ik zelf niet goedkoper zou kunnen. Tussen de kalkoenen ook ontbeende kalkoenen, voorgebraden kalkoenen, rollades etc…ik vraag mij af of daar een publiek voor is want een deel van kerst thuis vieren gaat toch gepaard met de heerlijke geuren die je uit de keuken tegemoet stromen? Niet?
Bij Carrefour tenslotte heb ik dingen gezien die ik écht niet kon bevatten. Minuscule schoteltjes met voorverpakte mini kaasjes voor belachelijk hoge prijzen. Tis goedkoper om een grote kaas te kopen en die zelfs voor de helft weg te gooien! Maar het zal wel een leuk kerstkado voor iemand worden veronderstel ik. Hun assortiment gebak behelst de gebruikelijk ‘buche’ met chocolade, mokka en vanille..zeer klassiek weer allemaal en een assortiment mini glaasjes met alle kleuren van de regenboog bavarois erin. Bij de traiteursafdeling waren de hapjes dan wel weer boven niveau, niet meer de gewoonlijke ‘mini videe met…’ maar zelfs mini fritata’s en artisanale mini loempia’s en samosa’s. De kalkoenen lagen broederlijk naast de Mechelse koekoek, niet vergelijkbaar qua smaak maar wel qua prijs. Bij het wild en de exoten was er dit jaar niet alleen krokodil en antiloop, er was zelfs zebra. Dit gaat me nu nét te ver. Die exoten kosten stukken van mensen uiteindelijk en ¾ ervan wordt slecht bereid omdat niemand weet hoe het écht moet en waarmee je moet combineren. Dus het resultaat is dat het smaakt als een veel te dure soepkip. Je kan dan beter een mooi hammetje of gebraad op tafel zetten dan exotisch te gaan.

Wat staat er deze week nog op de menu? Ik maak nog tijd vrij om langs Makro te gaan, nu iedereen er welkom is en misschien nog Aldi. Bij O’Cool doe ik geen moeite meer want hun zeer uitgebreide feestfolder maakt het overbodig om daar langs te gaan. Eigenlijk zou ik graag eens naar Wallonië rijden om daar langs Champion en Cora te gaan maar de eeuwige sneeuw houdt me tegen. In ieder geval moet ik wel zeggen dat de grote ketens dit jaar wel moeite doen om klanten te lokken, meer dan de vorige jaren zelfs. Nooit zag ik zoveel demonstratrices dan in de voorbije week. Ik heb alles geproefd van speciale toastjes en paté’s tot koffie en kaas. Het werkt, dat is een feit. Volle karren begeven zich in grote getale naar de kassa’s die zoals gewoonlijk onderbemand zijn in deze tijd van het jaar en dit in alle supermarkten. Er is toch één ding dat een vaste waarde blijft in elke eindejaar en waar VTM nieuws zeker een item over zal doen: wat eet de belg op de kerstdagen. Ik kan er onmiddellijk op antwoorden dat 40% zeker voor de fondue of gourmet zal gaan. Alhoewel er ontzettend veel Teppanyaki platen verkocht worden bij de electro ketens, dus wie weet komt er toch eens iets anders op tafel bij de ‘klassieke’ belg. De hobbykok daarentegen gaat ‘all out’, hij zal zich kosten nog moeite besparen om zijn gasten te verwennen. Het gaat zelfs zover dat er misschien een nieuw servies op tafel komt, leisteen misschien? Die hobbykok weet al meer dan een maand wat hij op tafel gaat zetten, hoe het zal gedresseerd worden en of hij wel genoeg tijd met zijn gasten doorbrengt. Winterbarbecues zijn ook in, allemaal de kerstmuts op en de tuin in. Het is eens iets anders. Wat het ook zij, ik houd het lekker traditioneel dit jaar, op zijn Brits. Dat zit er met de paplepel ingegoten en dat zal ook zo blijven. Dus begeef ik me deze week nog naar mijn vertrouwde plekje in Everberg , door de sneeuw, om aldaar de echte engelse kerstfeer op te snuiven bij Stonemanor. Daar eet je alles Brits, liggen er ook christmas crackers (België heeft dit item nog niet ontdekt blijkbaar) en krijg je de joviale glimlach met de ‘and a very happy christmas to you too’ en dat maakt kerst toch zoveel specialer. Ben je alleen of vier je met familie of vrienden dit jaar, maak er een schitterende kerst van! Merry christmas!

0 reacties:

Een reactie posten