donderdag 24 februari 2011

Zal me worst wezen

Soms word ik wakker en heb ik briljante ingevingen..of dat denk ik toch zelf. Mijn man kijkt dan meestal als een geslagen hond en vraagt zich af welke waanzinnige ideeen er zich overnacht hebben genesteld in mijn grijze massa. Een week of twee geleden las ik een zeer interessant artikel over de worstmaker aka Eric Waagmeester. Deze man heeft het maken van worsten en andere afgeleiden verheven tot een kunst. Als hij een varken ontbeend zal er dus niets van weggegooid worden, alles wordt gebruikt! Dit kan ik wel apprecieren dus dacht ik.. en nu komt het: "wat hij kan kan ik toch ook?"

Op school heb ik verschillende uitbeentechnieken geleerd, ik heb ook leren pate maken en worsten draaien en ja het is wel 20 jaar geleden (of zo) maar dit moet ik nog wel kunnen. Of het me lukte, daar mag je voor doorlezen.

Ik haalde mijn gehaktmolen uit de kast, kocht me een worstvulopzetstuk (wat een woord)en toog aan de slag. Klein detail, natuurdarm kan je enkel per lopende meter kopen dus kocht ik maar ineens 20 meter 'want stel dat het niet lukt'


Bij mijn kwaliteitsslager haalde ik een paar mooie stukken varken- en kalfsvlees die ik door mijn molen haalde. Ik voegde er paprika, peper en een beetje zout aan toe. Tenslotte moest dit mijn eerste worst zijn en was het eigenlijk meer een vulexperiment dan een smaakexperiment. Tot zover ging alles goed.
Ik plaatste de darm op het opvulstuk en liet een klein stukje over aan de voorkant en begon af te vullen. Op dat moment herinnerde ik me ineens waarom ik niet verder ging als slager maar me diplomeerde als kok....Man man man worsten maken is moeilijk!!


Soms zat er te weinig in, dan weer te veel. Na een paar tweets met de worstmaker had ik al door dat de luchtbellen kunnen doorgeprikt worden met de naald en de rode kleur van de worst te wijten is aan het toevoegen van paprika maar wat er ook mag van zijn deze worst smaakte heerlijk. Het gebruikte vlees was niet verwerkt, zonder toevoegingen en met de smaken die ik verwacht had. Ik heb nog ettelijke meters over dus als je je geroepen voelt om worst te maken ben je welkom.

Ik vond hem lekker en wat de huisgenoten ervan vonden? Zal me worst wezen!

http://twitter.com/#!/worstmaker

http://www.ccnafd-amsterdam.nl/SenKWit.html

1 reacties:

catherine de taartenfee zei

chapeau voor deze zelfgemaakte worst!

Een reactie posten