donderdag 3 maart 2011

Smaakvol

Wat zou je doen als je morgen wakker werd en ineens had je geen reuk- en smaakzin meer? persoonlijk zou ik waarschijnlijk grondig doorflippen, de oorzaak proberen zoeken, nog een beetje meer flippen en dan gewoon omvervallen. Ik zou er niet mee kunnen leven denk ik. Joke boon deed het wel. Sinds haar jeugd kan ze niet ruiken en daardoor is haar smaakzin niet echt ontwikkeld. Het komt er dan op neer te vertrouwen op je huisgenoten denk ik zo maar je mist wel wat. Joke legde zich er niet bij neer en besloot recepten te gaan ontwikkelen waarin ze al haar zintuigen ging gebruiken. Dit alles heeft ze in een boek gegoten en wat ben ik daar toch dankbaar voor. Het is een mooi boek geworden.


Eerst is er een stukje over de Sechuan Button, een bloemknop die je zintuigen alarmeert zeg maar. Door middel van hapjes en drankjes kan je je zintuigen stimuleren. Nu heb ik dit nog niet geprobeerd maar ik vertrouw erop dat als het ooit op tafel komt ik de sensaties zal ervaren die Joke beschrijft. Wat ik wel probeerde is een recept met aardappel vlees en groente (heet effectief zo) en een chocolade-mint mousse die hemels smaakte. Voor een dame die haar zintuigen niet 100% beheerst schrijft ze verdomd lekkere recepten (mag ik dat zeggen?)

Van de 80 tal recepten -waarschijnlijk meer- zou ik zeker meer dan de helft zelf maken. Voor mij wil dit zeggen dat dit boek een topper is. Zeker wil ik de Portobello met wilde spinazie proberen, Iberische kip en misschien als dessertje bitterkoekjes ijs? Mooie foto's, duidelijk uitgewerkt en geschreven door iemand met een overduidelijke liefde voor eten en alles wat zich errond afspeelt. Een smakelijke aanrader! bedankt Joke.

http://www.kosmosuitgevers.nl/boeken/inmerc/article4480.ece

1 reacties:

Karien zei

poehee, my worst nightmare dat. Je maakt me erg benieuwd naar het boek. En een leuke blog heb je zelf!

Een reactie posten