donderdag 10 februari 2011

the pantry

Erger je je er soms ook aan dat wanneer je naar een kookprogramma kijkt die mensen al die ingredienten gewoon zomaar in huis hebben? Neem nu Jeroen Meus, hij koopt alles bij Carrefour...of dat moeten wij geloven. Anyway, bij hem kan je zien waar hij het heeft gehaald en moet je niet de halve wereld afrijden om het te vinden.
Nigella (Lawson) daarentegen heeft een 'pantry' het formaat van een gastenbadkamer en die staat nokvol gevuld met potjes, pakjes en zakjes vol poedertjes, chutneys en aftreksels. Wie heeft dat staan? Juist niemand want dan moet je al iemand in dienst nemem die consequent op schimmeljacht moet.

Nu mijn 'pantry' begint sinds kort schrikbarende proporties aan te nemen. Zo erg zelfs dat ik vorige week besloot ofwel een inventaris te gaan maken ofwel wekelijks een gebruikslijstje op te maken. Het werd het laatste. Tussen de kruiden vind ik dingen die ik in een eeuwigheid niet heb gebruikt, overal chili olie in doen zou tot een stakingsactie van de gezinsleden leiden vrees ik. Kardemompeulen kocht ik voor een dessert dat nooit is gemaakt (waar heb ik dat recept nu weer)en don't get me started over het doosje miso met de chinese vervaldatum. Mijn kruidenafdeling is nog maar de helft van wat ik in huis heb.


Binnekort kweek ik weer verse kruiden en wordt er dus ook weer een deel gedroogd en komen er weer potjes bij. De spaanse pepers liggen hier overigens al een week te drogen om te vlechten. Ik bedoel maar: wanneer eet je dit allemaal. Ik hoorde dinsdag een dame in Makro tegen haar man zeggen 'pak maar mee want dat wordt niet slecht'-ofwel eten die mensen dagelijks spaghetti met de hele straat ofwel hamsteren ze voor een nucleaire winter. I've got news for you: spaghetti heeft ook een vervaldatum!

Ik kan het niet voldoende zeggen, kijk die data na en als het vervallen is-weg ermee. Je kan het ook the hard way leren maar die details wil ik hier niet neerschrijven. Trouwens door af en toe door je kasten te gaan ga je creatiever koken...denk maar aan kokosmelk, tomatenpuree en een resem kruiden, wat kan je daar al allemaal niet mee doen?

0 reacties:

Een reactie posten