zaterdag 5 februari 2011

Hapjes

Vorige week werd er mij gevraagd of ik geen leuke hapjes kon verzinnen voor een nieuwjaarsdrink. Wegens omstandigheden was die verlaat en de dame in kwestie zat met inspiratie problemen. Ik draai hier mijn hand niet voor om, vind het zelfs een hele eer dat mijn hapjes worden beschouwd als zo lekker dat iemand ze van mij wil bestellen.

Ik maakte een lijstje op van hapjes in categorieën zodat ze zelf kon beslissen hoeveel werk er nog aan wilde. Koude afgewerkte hapjes zijn zoveel makkelijker dan hapjes die nog even in de pan of oven moeten. Enfin, ze koos voor een mengeling van de twee.

Gorgonzola met peer en honing is supermakkelijk. Carpaccio met zongedroogde tomaten uiteraard ook. Iets moeilijker was burratakaas met basilicum want dat vind je hier gewoon niet. Burratakaas is maar 3 dagen houdbaar (ongeveer) dus je zou al gek zijn om het te importeren. Als ik naar Italië ga foodshoppen heb ik hem wel altijd bij. Ik heb dit probleem opgelost door buffel mozzarella te vermengen met een beetje room en het kwam ongeveer hetzelfde uit.


Verder hadden we nog garnaaltjes met mosterd-bieslook mayo en een kipspiesje met pindasaus. Dit hapje nam de meeste tijd in beslag omdat je de pindasaus moet maken en kip moet marineren en bakken. Het lnagste was ik toch wel bezig aan de gegratineerde mosselen. Niks moeilijker dan een rauwe mossel in één stuk uit de schelp halen. Dan tomaatjes, basilicum, ui, look, thijm in de wok-mosselen erbij en blussen met wijn. De dame des huizes heeft ze dan voorzien van paneermeel en afgebakken.

Het was een hapjesspurt aangezien ik 2u de tijd had om ze te maken, nét die dag liep alles fout op mijn werk natuurlijk. Dus is de gastvrouw zo vriendelijk geweest om nog een fotootje te maken nadat ze alles had afgewerkt en geschikt.
Heb ik toch nog iets om trots over te zijn afgezien van het feit dat ze superlekker waren...de kok moet toch ook proeven!

0 reacties:

Een reactie posten