zaterdag 27 november 2010

Thanksgiving

Nee ik ben geen amerikaan...ergens in de verte loeren er wel Britse roots maar ben een op en top belg.  Waarom kijk ik dan zo uit naar Thanksgiving?  Amerikanen gaan er prat op dat ze die ene dag van het jaar naar de 'parade' kijken, veel te veel eten (turkey day afterall) en ruzie maken met mensen die ze ook maar enkel deze dag van het jaar zien.  Toch moet ik zeggen dat het er in België anders aan toe gaat.  Mijn schoonzus is Amerikaans moet je weten.  Zij weet dus ook als geen ander hoe het écht moet...dit wil zeggen dat de kalkoen niet ontbeend is, de veenbessen niet in een bokaal zitten, de saus geen angelengde pakjessaus is en tenslotte het dessert niet en masse in de 'diepvriessupermarkt' wordt aangekocht.  Hoe het wel moet?  Dat zal ik je haarfijn uitleggen nadat ik even mijn broeksriem wat losser heb gemaakt.  Ik ben tenslotte nog maar sinds 4u van tafel en ben inmiddels opnieuw beginnen eten..waar moet je anders met al die restjes naartoe?  Ooit zo een lekkere groffe boterham besmeerd met mayonnaise en stukken overgebleven kalkoen? Lagje veenbessen erover?? hmmmm  Maar waar waren we? ahja:
Thanksgiving is sinds dit jaar serieus in België ingeburgerd.  Wat moeten de grote bonzen in de supermarkten gedacht hebben nu ze halloween ook eindelijk bij ons erin gepeperd hebben gekregen.  Wat hadden we ooit moeten doen zonder oranje halloweendonuts, oranje spooksnoep, allerhande oranje dingen en spinnewebben om voor het raam te hangen-misschien een geraamte aan de voordeurn?  Er moet daar toch één persoon op de marketingafdeling van-laten we nu even geen lijn trekken-'een grote warenhuisketen' gezegd hebben: "ho zeg, er is hier nog een feestdag die we niet misbruikt hebben" en plots lagen er kalkoenen in de rekken tegen half november die we eigenlijk normaal pas vanaf december zien.....en zijn dat rechtstreeks geïmporteerde veenbessen, uit de USA? Heb je trouwens al gelet op die kalkoenen?  Die komen tegenwoordig met een plasticachtig uitstulpsel in hun borstkas geramd.  Vraag je je af waarvoor het dient? Tegen dat je kalkoen klaar is poft dat ding eruit (dus ja je kan best nog een aflevering van ooit gemist opzetten) en laat het naar wens een beetje Mozart of een Frans Bauer classic horen.  Dit laatste is uiteraard een grapje.  Of er effectief één of andere enerverende fluittoon uitkomt laat ik aan u over want bij mij moet een kalkoen in de oven op een onheilig uur, om uur na uur bedropen te worden tot je denkt dat ze gaar is.  Daarna laat je ze rusten onder aluminiumfolie.  Ja écht, zo doe je dat.  De 'cuisson' moet juist zijn.
Cuisson is overigens het woord van de dag voor het geval je het niet wist.  Van de dag? ik bedoelde van het jaar!  Je wordt er letterlijk mee doodgegooid.  Want tegenwoordig moet je cuisson juist zijn, je bord 'waw' en er moet 'power' inzitten.  Power is toch die knop op de microgolfoven?  Kan je toch gewoon snel een 'menuutje' van een sterrenchef in je wave zwieren en lekker zakjeseten opdienen?  Als dat niet 'waw' is achteraf wanneer je gloeit van de straling en het tekort aan smaak in de verpakking.  Pas op de gerechten zitten goed in mekaar, ik koop ze zelf ook al eens op een luie dag maar toch moet ik altijd bijkruiden en uiteraard veel proeven.  Zo zag ik ooit iemand mayonnaise uit een pot kopen! UIT EEN POT!!! Die maakte dat niet zelf!  Ja zeg dan ben je écht niet goed bezig hoor. 
Tegenwoordig moet je alles zelf doen en mag je niets meer voorverpakt kopen. Tot een jaar of twee-drie geleden moest alles nog convenience zijn.  Voor de hardwerkende huisman en -vrouw waren zelfs de aardappelen al geschild én gekookt, helaas nog niet voorgekauwd-dat zou net iets te gemakkelijk zijn geweest.
Verveel ik u overigens al?  Ja sorry, als het op eten aankomt vlieg ik er soms vandoor.  Ik zie en hoor dingen soms waarvan ik enkel hoofdschuddend kan zeggen "hoe is het toch mogelijk?"
Ik kijk al lang niet meer op van de gezinnen die elke maandag spaghetti eten en op dinsdag altijd stoofvlees en op vrijdag gaan we alle weken naar de frituur.....enz enz Hallo??? er is nog ander voedsel op de wereld hoor.  Ik hoorde onlangs een zeer goed geklede dame in de Lidl waar ik kom (ja ik doe mijn boodschappen écht overal) zeggen tegen haar man: "kijk hier hebben ze ook gerookte zalm"  Misschien had ze beter de plaatsen opgesomd waar er geen gerookte zalm verkocht wordt, want volgens mij vind je dat nu in elke winkel, ja zelfs de nachtwinkel.  Enfin, ze beperkte zich tot de aankoop van één pakje dat ze dan betaalde met een briefje van honderd euro om dan de parking af te scheuren in haar VIP versie van een Range Rover.  Is dat tegenwoordig de middenklasse?  Want ik zie wel meer dure wagens aan de Lidl staan.  Het is crisis in alle lagen van de bevolking.
Enfin, om een lang verhaal kort te maken hoop ik echt dat de Amerikanen ons dan toch iets hebben bijgebracht.  Hun keuken is misschien niet spectaculair te noemen maar als ze traditioneel gaan feesten wil ik er sowieso bijzijn.  En u? doet u mee?  Of zit u liever met uw bakje afhaalchinees in de zetel te wachten tot Peter en Sergio het volgende weetikveel-op-een-bedje-van-met-een-crunch-van met de grond gelijk maken?

1 reacties:

Jan zei

Verdorie nu heb ik honger. En ik kwam nog maar net van tafel! :-)

Een reactie posten