maandag 29 november 2010

Is er soep?


 Ik moet vannacht gedroomd hebben van soep want ik werd vanochtend wakker en er hing een geur van soep in huis.  Niet eender welke soep dan nog maar ‘de soep van de bomma’ compleet met alfabet lettertjes, tapiocabolletjes en vleesballetjes die meegekookt hadden in de soep.  Nu soep als ontbijt lijkt me geen goed idee.  Ten eerste zie ik mezelf geen groentjes snijden om half 7 in de ochtend en ten tweede denk ik dat mijn maag ’s ochtends geen zin heeft in soep.  Hoedanook, toen ik mijn dochter naar school bracht rook ik ook daar weer …u raadt het nooit: soep.  In de school waren ze de soep voor de middag aan het koken vermoedelijk.  Vreemd want ik heb mijn dochter nooit horen zeggen dat ze soep kreeg, maar dat terzijde.  Ik had een afspraak in een wokrestaurant.  Je kent ze wel, plastic palmbomen voor de deur, een zeer uitgebreid buffet waar je tot max 3u kan tafelen voor een belachelijk lage prijs.  De zaak was nog niet geopend maar de Chinees sprekende chef was zijn ontbijt aan het bereiden en bood me spontaan noedels aan.  Ik dacht dat soep als ontbijt niet kon, dus ik wees beleefd de op authentieke wijze bereide noedels af.  Zulke gerechten zie je overigens niet op het uitgebreide wokbuffet maar enkel achter de schermen.  Tegen dat de bazin eraan kwam en mijn werk eropzat werd er mij soep aangeboden.  SOEP! Dit gerecht achtervolgt mij dus de hele dag?!  Het was een overigens zeer lekkere Chinese (uiteraard) tomatensoep waarin ik op een bepaald moment dacht een haai in te zien rondzwemmen maar het bleek uiteindelijk een brok van een lotuswortel te zijn.  Enfin, de soep heeft mij zeer aangenaam gesmaakt en dwingt mij dringend terug te keren naar dit restaurant.  Ik werd overigens tegelijkertijd uitgenodigd voor het eindejaarsbuffet all-in met kreeft, oesters en een spetterend Chinees vuurwerk…als die soep er is, ben ik er ook.  Intussen was de dag bijna helemaal om en sleepte ik me tot thuis waar mijn dochter me vroeg wanneer ik nog eens…inderdaad…SOEP ging maken.  Ik vroeg haar of ze een voorkeur had en kreeg het spontane antwoord dat ze  ‘rood met ballekes’ moest zijn.  Dus ik schiet in een rotvaart in gang en maak de spectaculairste tomatensoep met zelfgedraaide balletjes die meegekookt zijn in de soep, niet gebakken, om dan te horen dat het wortelsoep moest zijn en geen tomatensoep en ze ze dus ab-so-luut niet lust!   Aaaargh, die leeftijd is om gek van te worden.
Ik heb alleszins veel soep gegeten deze avond en heb nog uitzonderlijk veel werk om mijn verbouwingen af te werken.  Het wordt dus een lange nacht en o kijk, het sneeuwt buiten!
Is er nog koffie???

0 reacties:

Een reactie posten