donderdag 14 april 2011

eetscursie

Af en toe combineer ik verschillende afspraken met een eetscursie, ik plan mijn afspraken dan zo dat ik ergens in die buurt tijd heb om 'eetwinkels' aan te doen. Nu zit ik reeds geruime tijd op twitter en krijg ik veel tips door maar volg ik ook zeer veel foodies en mensen die nog echt van voeding een ambacht maken. Zo volg ik al van bij het begin @desemenzo. Edwin Klaasen is een bakker pur sang, iemand die nog met liefde zijn produkten bewerkt. Hij maakt enkel zuurdesembrood en nu zeg je waarschijnlijk dat jouw bakker dat ook doet maar wacht, het beste volgt nog. Nu is hij geregeld bezig over Kletzenbrood en Krentenmik. Bij het tweede kon ik me wel voorstellen dat er rozijnen in verwerkt zaten maar wat bij god is een kletz dan weer?


Dus vroeg ik hem waar het verkrijgbaar was en hij verwees me naar slagerij Vanroessel in Waalwijk. Toevallig had ik een afspraak op 15km daarvandaan dus combo was snel gemaakt. Het moet gezegd dat dit langs buiten misschien een kleine slagerij lijkt maar eens je binnenkomt waan je je in foodie walhalla. Het begon al bij het brood waar ik uiteraard het gezochte kletzenbrood vond en suikermik (suikerbrood), maar ook een lekker vloertje, sandwiches en stokbrood. Bij de kaas stond ik stil om me te vergapen aan het assortiment om dan-weer een paar meter verder-bij de vleeswaren te stoppen. Ik ontdekte een kleine ronde salami met zomertruffel en parmigiano. Ik moet zeker niet zeggen dat die vrijwel op was tegen dat ik thuis kwam. Ik ontmoette ook vader slager Jan Van Dun, aangetrouwd aan de familienaam Vanroessel. Hij sneed prompt EN met de hand de beenham af. Waar vind je dat nu nog? Naast enkele mooie husigemaakte vleeswaren lag er ook een uitgebreid assortiment hammen-iberico oa-en kipbereidingen, een zeeuws spek waar in niet kon afblijven....kortom een reusachtig assortiment.


Ik was nog niet halverwege toen ik bij het 'rauw' vlees gedeelte kwam en toen vielen mijn ogen uit mijn kop, bijna letterlijk. Hier vind je zomaar, zonder bestellen, lamsracks, ibericorack, T-bone...noem maar op. Het verbaasde me zelfs want met alle respect voor de Nederlandse eetcultuur, het lijkt me niet zo dat Nederlanders zo begaan zijn met eten en het verwerken ervan. Als je je moet baseren op het Nederlandse supermarktaanbod lopen ze nog ver achter. Maar is dit wel zo? Zaakvoerder Jan bevestigt de tendens dat ook de Nederlanders hun weg vinden naar het meer zelf bereiden en zoeken naar specialere gerechten. Dus het feit dat je zomaar gerookte kipfilet vind bij deze slager is een alledaags gegeven. En uiteindelijk moet je het voor de prijs ook niet laten want ze zijn zeer schappelijk in vergelijking met hun belgische collega's.


Dus mijn buit was niet gering, ik kocht mooie lamskoteletjes en een klein assortiment barbecue (niet het alledaagse worst en hamburger). Daarnaast nog een aantal vleeswaren voor de boterham en dan uiteraard het brood. Het was zeker de uitstap waard. Dus om terug te komen op het kletzenbrood dat inmiddels gesmaakt werd door mezelf en zowel opa als man en dochter-dit brood bevat pruimen, vijgen, rozijnen, geconfijt fruit en rum en je ruikt al van ver dat je iets smakelijks op je bord krijgt. Ik kan me zeker inbeelden dat ik dit brood zou klaarmaken met een warme kaas of misschien in herfst met ganzelever...ik ben er nog niet uit. Laten we zeggen dat ik onderweg op een parking stopte en er een kleine picnic van maakte, ik waande me op vakantie!

Dit weekend wordt dus een waar foodiefestijn in residentie foodelized want op retour zag ik nog een bordje "asperges van het veld" en toen stopte ik daar ook maar ineens.....dus als je ooit de grens wil overwippen, bezoek dan zeker Waalwijk-absoluut een topper en niet verbazend dat deze slagerij 'slager van het jaar' werd. De opvolging is al verzekerd door zoon Dennis dus ik ga nog jaren de grens overwippen voor dit uitzonderlijke assortiment.

http://desemenzo.nl/
http://www.slagerijvanroessel.nl/home.php?id=1

0 reacties:

Een reactie posten